lördag 31 mars 2012

Faktiska framtiden


Året är till ända, 366 recensioner publicerade, men som jag tidigare nämnt är det här för roligt att sluta med helt och hållet. Jag tänker därmed med start på tisdag den 3 april publicera tre recensioner i veckan, tisdag-torsdag-söndag, och med det slappare schemat förhoppningsvis få upp fler featureartiklar och dylikt som jag ursprungligen planerade som en mycket större del av den här bloggen än de till slut blev. Och jag antar att det blir temaveckor och sånt då och då när andan faller på. Välkomna tillbaka på tisdag.

Då blir det med den nya, käcka sexgradiga betygsskalan. Jag gillade inte att ge formellt neutrala betyg och jag gillade inte att jag satt så tokhöga krav på femmor och ettor, så jag ska faktiskt göra ett stordåd och märka om varenda satans recension jag lagt upp under året. Det kommer nog inte att gå på en fikarast så ett tag kommer det att finnas två betygsskalor.

Den nya skalan är jämnare fördelad så en hel del 4/5 kommer att vara 6/6 och en hel del 2/5 kommer att vara 1/6. Vidare innebär 4+/6 en positiv recension, så om jag uppskattade filmen så får den minst en fyra. Eftersom jag gillar film innebär det att mer än 50% av filmerna kommer att få 4+. Cope. Tyvärr innebär det också att den vackra och surt förvärvade symmetri som i skrivande stund kan skådas till vänster kommer att massakreras till oigenkännlighet, men man kan inte göra omelett utan att massakrera symmetri.

5 kommentarer:

Brunmar sa...

Glatt extrajobb du ger dig själv :)

Det har varit kul att följa det här under året.

Anonym sa...

Som jag föreslog förr:
kör 6/5-skalan. Första siffran anger vad du skulle ge på sexgradig och andra vad du skulle ge på femgradig.

Simon sa...

Har läst vartenda ord, antingen samma dag eller dagen efter. Obegripligt att detta inte är ditt heltidsjobb!

Patrik sa...

Anonym: Dubbel skala känns mest krångligt för föga nytta och nu har jag ändå redan konverterat nästan hela året vilket gick fortare än jag trodde.

Simon: Tack. Du är nog mitt trognaste fan. Frågan är om det är möjligt att göra det här till mitt heltidsjobb. Värt ett försök.

Löparen sa...

Fett med Cudos till ditt år! Som började som ett "April-skämt" som aldrig ville dö...